جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در مراسم اعطای جوایز سینمایی آسیا- پاسیفیک که 11 آذرماه در استرالیا برگزار ‌شد فیلم سینمایی «دیگری» به کارگردانی مهدی رحمانی جایزه بهترین فیلم کودک این دوره از مراسم آسیا پاسیفیک را دریافت کرد و فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین»، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، فیلمنامه منتخب جایزه آسیا- پاسیفیک شد.

سینما

مهدی رحمانی کارگردان «دیگری» درباره موفقیت در این مراسم به مهر گفت: خوشحالم که این اتفاق افتاده و نماینده‌ای از سینمای ایران توانسته این افتخار را به دست بیاورد. این مراسم با وجود عمر کوتاه یکی از معتبرترین محافل سینمایی بین‌المللی است و امیدوارم دیده‌شدن «دیگری» در این مراسم به عرضه بین‌المللی آن کمک کند.

این فیلم را برای مخاطب خارجی یا جشنواره‌ای نساخته‌ام اما ارتباط مخاطب غیرایرانی با این فیلم برایم ارزشمند است. این کارگردان جوان سینما گفت: متأسفانه در مراسم اهدای جوایز حضور نداشتم اما این موفقیت بین‌المللی شیرین را خوش یمن می‌دانم و امیدوارم مسئولان سینمایی فرصتی فراهم کنند تا دیگری در اکران داخلی هم به آنچه استحقاقش را دارد دست پیدا کند و مخاطب ایرانی هم بتواند این فیلم را ببیند.

فیلم سینمایی دیگری به تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ( با بازی محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، مهران رجبی، میلاد مرادی‌نسب) داستان پسری است که همراه مردی که قرار است ناپدری‌اش باشد به تهران سفر می‌کند.

محمد اطبایی هم که 4 دوره عضو هیأت داوران جوایز آسیا پاسیفیک بوده درباره موفقیت فیلم سینمایی دیگری به مهر گفت: با توجه به اعتباری که این جایزه در محافل بین‌المللی دارد می‌توان انتظار داشت دیگری امکان عرضه بین‌المللی مناسب را به دست بیاورد و برای نمایش در جشنواره‌ها و شبکه‌های تلویزیونی خارجی انتخاب شود.

وی افزود: امسال نسبت به 3 دوره قبل حضور فیلم‌های ایرانی کمرنگ بوده است و می‌توان مجموعه‌ای از دلایل را برای این موضوع درنظر گرفت؛ بخشی به شیوه عرضه فیلم‌ها برمی‌گردد و بخشی به اینکه مانند هر مراسم و جشنواره‌ای زمانی که عضوی ایرانی در هیأت انتخاب و داوری حضور داشته باشد شانس آن کشور برای تصاحب جایزه بیشتر می‌شود، سینمای ایران امسال از این نظر هم با مشکل روبه‌رو بود.

این کارشناس سینمایی ادامه داد: با اینکه جایزه آسیا پاسیفیک در آغاز راه است اما اهمیت و اعتبار فراوانی دارد و جایگاهی قابل توجه در محافل سینمایی به دست آورده است و برنامه‌ریزی‌هایی که مسئولان جشنواره می‌کنند آن را در آینده در موقعیت حرفه‌ای بهتری قرار می‌دهد. امسال جایزه گسترش فیلمنامه اضافه شد که فیلمنامه جدایی نادر از سیمین نوشته اصغر فرهادی این جایزه را دریافت کرد.

اطبایی گفت: برندگان جایزه گسترش فیلمنامه که 4 نفر هستند جایزه 25 هزار دلاری دریافت کردند. آکادمی این جایزه هم امکان ارتباط گسترده میان اعضا را به‌وجود می‌آورد. در همین حال صندوق فیلمنامه آسیا-پاسیفیک که ویژه توسعه فیلمنامه است و هرسال بهترین‌هایش را معرفی می‌کند، فیلمنامه جدیدترین ساخته اصغر فرهادی را به‌عنوان بهترین فیلمنامه از میان 87 فیلمنامه متقاضی انتخاب کرد.

«جدایی نادر از سیمین» درحالی نخستین جایزه بین‌المللی‌اش را دریافت می‌کند که هم‌اکنون مراحل فنی را برای نمایش سپری می‌کند. در این فیلم لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی‌اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان‌بخش، کیمیا حسینی و مریلا زارعی بازی دارند. ازسوی دیگر ورایتی گزارش داد، جایزه بهترین فیلم بلند جوایز آسیا-پاسیفیک به «پس‌لرزه» از چین رسید. این فیلم به کارگردانی فنگ ژیائوگانگ نماینده سینمای چین در جوایز اسکار 2011 و رکورددار فروش تاریخ سینمای این کشور است.

جایزه بهترین کارگردانی هم به لی چانگ دونگ، فیلمساز سرشناس کره‌ای برای فیلم «شعر» رسید که نماینده سینمای کره در هشتادوسومین دوره جوایز اسکار است. وی پیش از این در سال 2007 جایزه بهترین فیلم بلند (خورشید مرموز) و در سال 2009 جایزه بهترین فیلم کودک (شیوه جدید زندگی) را از آسیا-پاسیفیک دریافت کرده بود.

جایزه بزرگ هیات داوران به شینوبو تراجیما از ژاپن برای بازی در فیلم «کرم ابریشم» اعطا شد. فیلم «عسل» ساخته سمیح کاپلان اوغلو از ترکیه جایزه ویژه یونیسف را به‌دلیل ترویج تنوع فرهنگی دریافت کرد. این فیلم که سومین قسمت از سه‌گانه‌ «یوسف» است، اوایل امسال در جشنواره‌ برلین موفق به دریافت جایزه‌ خرس طلا شد. «عسل» که نماینده ترکیه در جوایز اسکار 2011 است، به 38 کشور ازجمله ایران فروخته شده است.

جایزه بهترین بازیگر زن به یون جونگ هی از کره برای فیلم «شعر» رسید و چن دائومینگ از چین جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «پس لرزه» به‌دست آورد. جایزه بهترین فیلمبرداری نیز به «چاه» از هند رسید.

 

کد خبر 122171

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز